MI AZ A HEADSHOT FOTÓ?
A HEADSHOT JELENTÉSE
A headshot tulajdonképpen egy szűk kivágású portré fotót jelent, ami a váll közepétől felfelé a fejbúb tetejéig ábrázol egy embert. Maga a headshot kifejezés tükörfordításban fejlövést jelent, de ezt nem tartottam szerencsésnek magyarul használni, ezért maradtam az angol verziónál.
headshot fotó (szűk portré)
portré fotó (egész alakos)
Sokan, akik a lövöldözős számítógépes játékok korában nőttek fel, a headshot-ról a puskával fejbe lövésre asszociálnak. Mindenki megnyugtatására közlöm, hogy a stúdiónkban csak ártalmatlan kameráink vannak, amikkel vaktölténnyel lövöldözünk (kattanó hangja van, de nem jön ki belőle lövedék)... :)
Lépjünk egyet vissza, és definiáljuk azt, hogy mit jelent a portré fotó. A porté szó ma már nagyon elcsépelt, sok fotós pl. egy egész alakos, medence parton elkapott fürdőruhás képet is portré fotónak hív. Az én szótáramban a portré jelentése: egy fénykép egy adott személyről, akit irányítottak. A hangsúly az irányítotton van, tehát az illető tudatában van annak, hogy őróla fénykép készül. Ebből fakadóan ez a fotó bármikor rekreálható, szemben pl. egy rendezvényen elkapott pillanattal.
A headshot, azaz a szűk portré fotókon az arckifejezés sokkal hangsúlyosabb szerepet kap, mint egy egész- vagy félalakos képn. Épp ettől válik néhéz műfajjá, hiszen a fotósnak ki kell váltania egy őszinte arckifejezést az alanyából, különben semmitmondó lesz a fotója.
HOL HASZNÁLHATÓ?
1. Profilkép
A headshot a mai modern médiában az egyik legszélesebb körben használható fotó fajta. Leggyakoribb felhasználási területe, hogy profilképképnt állítják be a közösségi média oldalakon.
Jellemzően ezeken az oldalakon csak egészen kis méretben láthatjuk egymás profilképét. Ilyenkor egy egész alakos fotóról szinte esélytelen felismerni az illetőt. Példaként nézzük meg a fenti két képet, mekkora valódi méretben láthatjuk őket a LinkedIn hírfolyamában.
LinkedIn profilkép aktuális mérete a news feed-ben.
Láthatjuk, hogy az 1. képen annyira kicsi az arc, hogy csak tippelni tudunk, ki is ez az ember. A 2. képen viszont, akármilyen kicsi is, de felismerhetővé válik az alanyunk!
2. Céges weboldal
3. Online és offline média
4. Email aláírás
MITŐL LESZ SIKERES ÜZLETI HEADSHOT FOTÓ?
Húzd az egered a kép fölé és megtudod!
Egy business portré fotónak a legfontosabb feladata, hogy jó első benyomást tudj gyakorolni általa a potenciális munkaadókra, ügyfelekre és partnerekre. Kutatások bizonyítják, hogy ahhoz, hogy a képet szemlélő szimpátiáját elnyerd, a következőknek kell megvalósulnia egy képen, csökkenő fontossági sorrendben:
1. Őszinte mosoly - ennek a jele az összehúzódó szemek, azaz a bradpittezés
2. Ápolt, igényes megjelenés - frizura, arcbőr, megfelelő, elegáns öltözet
3. Képminőség - jó kivágás, élesség, szaturáció, effektek ne legyenek rajta