Ma már a legtöbbünknek van facebook fiókja, de sokunknak emellett még számos más profilunk is van, mint pl. a LinkedIn vagy a céges weboldali profilunk. Mi a közös az összes ilyen szociális hálós profilban és a céges oldalakon lévő bemutatkozókban? Az, hogy az legelső dolog, amit az oda látogató megnéz rajtunk, az a profilképünk. Ez a kicsi, 200x200 pixel nagyságú kép az, amely alapján azonnal kapnak egy első benyomást rólunk az emberek. És mint azt tudjuk jól, az első benyomás rettentő fontos.
A fejvadászok és a vállalati toborzási vezetők kedvenc vadászmezeje lett a LinkedIn, folyamatosan keresnek tehetséges fiatalokat és tapasztalt szakembereket a hazai és külföldi piacokra egyaránt.
Érdemes azonban megnézni a LinkedIn ismerőseink listáját. Mi az első, amivel szembe találkozunk? A gyönyörűséges profilképek. Itt aztán megtalálható minden a 10 évvel ezelőtti érettségi tablóképtől kezdve, az esküvői fotóból kivágott képen át, a telefonos szelfikig. Tisztelet a számottevő kivételnek persze. Sokan a régi egyetemista ismerőseink és volt munkatársaink közül szerencsére igen komoly pozíciókba jutottak el mára, de csupán a profilképük alapján nem mondanánk meg róluk, hogy valójában sikeres üzletemberek.
Egy amerikai kutatás azt mutatta ki, 30 kiválasztási vezető viselkedésének a megfigyelésével, hogy ezek a szakemberek a LinkedIn profilokon töltött idő 19%-át (!) a profilkép nézésével töltik. Ez a hőtérkép mutatja a toborzási vezetők szemének mozgását és a tekintetük sorrendjét az egyes profilokból összesítve.
Forrás: Business Insider
Jól látható, hogy először a fényképpel kezdik a vizsgálódást, azon elidőznek nem is kevés időt, és csak utána nézik meg az egyéb adatokat.
Még ezután is úgy gondolod, hogy jó ötlet volt a kerti partin készült képet kiraknod magadról?
Kép nélküli profilok
Sokan azt a megoldást választják, hogy nem töltenek fel egyáltalán képet magukról ezekre az oldalakra. A nevük mellett ott lesz a jól ismert sziluett figura képe:
A fő problémám a gyakori névvel rendelkező, de fénykép nélküli emberek keresése közben adódik. Ilyenkor a kereső feldob akár nyolc ugyanolyan nevű, arc nélküli találatot is, így egyesével kell belemennem a profilokba, hogy megtaláljam az eredetileg keresett személy adatlapját. Emellett egyrészt ezzel azt sugallja az az illető, aki nem tölt fel képet, hogy nem érdekli különösebben, hogy mit gondolnak róla mások és nem is akar új állást. Másrészt lehet, hogy annyira technikai analfabéta, hogy nem tudja hogy kell képet feltölteni. Ezekből kifolyóan nem is fogja egy fejvadász vagy üzleti partner sem igazán komolyan venni.
Hozzá kell tennem, hogy egy rossz minőségű fotónál még az is jobb, ha nem tesz ki egyátalán képet. A szakemberek azt mondják, hogy ha már valaki feltölt képet magáról, akkor nagyon jól fontolja meg, hogy az valóban a professzionalizmust sugallja-e.
Céges weboldalak fotói
Ismerős az a mondás, hogy „dress to impress”, azaz „öltözz meggyőzően”? Ahhoz, hogy egy profi szakember sikeres legyen, nem csak a szakmai rátermettségével, hanem a megjelenésével, az öltözködésével is a profizmust kell hogy sugallja. És mi a helyzet az online megjelenéssel? Azt miért felejtjük rendszerint el, amikor az emberek közti kommunikáció egyre inkább átterelődik az online platformokra?
Különösen igaz ez a nagy bizalmat igénylő szakmáknál, mint ügyvéd, orvos, autószerelő, ingatlanközvetítő stb. Ugyan továbbra is az ajánlás a legfontosabb kapocs ezeknél a szakmáknál, de sokaknak, akiknek pont nincs ismerőse azon a területen, azok az interneten fognak keresni szakembert. A kereséskor feldobott sok találat közül sokszor nehéz dönteniük, hogy kit is válasszanak. Ezért jó eséllyel meg fogják nézni az egyes céges honlapokon a „RÓLUK” részt és az ott lévő képeket.
Gondolj bele, te melyik ügyvédet hívnád hamarabb, ha bajban vagy? Azt, akinek egy nyaralós fotóról van kivágva a képe a honlapján vagy inkább azt, aki egy fess öltönyben szimpatikusan mosolyog rád a fényképén?
Mi a helyzet az önéletrajzokhoz csatolt fotókkal?
Tegyük fel, hogy jelentkezel egy állásra. A tiéden kívül beérkezik még ugyanarra a pozícióra 300 másik pályázat. Abból mondjuk 200 megfelel teljesen a pályázati kiírásban szereplő feltételeknek, és az összes online tesztes forduló után marad végül 50 megfelelt jelentkező. Mit fog csinálni a munkaadó? Nem fog 50 embert behívni interjúra, mert nincs rá ideje. Ugyan nem fogják felvállalni a nevüket, de több HR-es ismerősömmel is beszéltem, akik bevallották, hogy bizony az önéletrajzhoz csatolt fotók alapján válogatták ki az interjú alanyokat. (Igen tudom, egyes országokban nem szabad képet csatolni a CV-hez, de ott meg úgyis megnézik a LinkedIn profilod vagy rákeresnek a nevedre a Google-ön szóval pont ugyanott vagy.)
De, véleményem szerint, ebben nincs semmi kivetni való. Miért akarnál olyannal együtt dolgozni, aki nem szimpatikus neked? Vagy miért akarnál egy sok százezres fizetésű pozícióba felvenni valakit, nagy felelősséggel, aki annyit sem ad magára, hogy egy épkézláb fényképe legyen magáról.
A nagy konklúzió
Sosem tudhatod, hogy éppen ki nézi majd meg a profilod. És ha nem ismer személyesen az illető, akkor az egyetlen benyomása rólad az a kis kép lesz, amit kitettél magadról. Milyen érzéssel töltene el a tudat, hogy lemaradtál álmaid állásáról, mert nem vetted azt a kis fáradtságot, hogy elmenj és csináltass magadról pár minőségi fotót?
Nem állítom, hogy egy jó profilképpel azonnal bombázni fognak téged a jobbnál jobb állásajánlatokkal, vagy meg fogják rohamozni az ügyfelek a cégedet. Az viszont biztos, hogy ebben a digitális világban egy profilképpel adsz magadnak egy esélyt arra, hogy kitűnj a tömegből és sikeres legyél. Netán arra is lehetőséged nyílik, hogy kinyiss olyan kapukat, amikről nem is tudtad korábban, hogy léteznek.
Tekints rá úgy, hogy felbérelni egy profi fotóst profilképed elkészítésére valójában nem egy költség, hanem inkább egy befektetés a jövődbe.
Tudom, hogy sokatok azért nem mer elmenni egy profi fotózásra, mert nincs megelégedve a külsejével. Az ő figyelmükbe ajánlom a korábbi blog bejegyzésem, ami pont ennek okait és feloldását taglalja.
Comments